
Mediaforum 2010-3 99

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11Nr. 7 X/Elsevier

Voorzieningenrechter Rechtbank Amsterdam 4 februari 2010

Vonnis in kort geding in de zaak van 

[eiser], wonende te [woonplaats] (Oostenrijk), eiser bij dagvaarding 
van 6 januari 2010, advocaten mrs. M.A. de Kemp en B.J.V. Lukasze-
wicz te Amsterdam, 

tegen 

de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Elsevier 
BV, gevestigd te Amsterdam, gedaagde, advocaat mr. D.J.G. Visser te 
Amsterdam. 

Partijen zullen hierna [eiser] en Elsevier worden genoemd. 

1.  De procedure

Ter terechtzitting van 25 januari 2010 heeft [eiser] gesteld en gevor-
derd overeenkomstig de in fotokopie aan dit vonnis gehechte dag-
vaarding. Elsevier heeft verweer gevoerd met conclusie tot weigering 
van de gevraagde voorziening. Beide partijen hebben producties en 
pleitnota’s in het geding gebracht. Ter zitting waren aanwezig aan de 
zijde van [eiser] mrs. De Kemp en Lukaszewic en aan de zijde van Else-
vier [vertegenwoordiger gedaagde] en mr. Visser. 
Na verder debat hebben partijen verzocht vonnis te wijzen. 

2.  De feiten

2.1.  [Eiser] is samen met vier anderen auteur van het artikel ‘HIV-AIDS 
Hypothesis out of touch with South African AIDS – A new perspec-
tive’ (hierna: ‘het artikel’). Het artikel trekt – kort gezegd – de door 
anderen verdedigde stelling in twijfel dat in Zuid-Afrika tussen 2000 
en 2005 ongeveer 330.000 mensen zijn overleden aan AIDS, omdat zij 
geen toegang hadden tot HIV-medicatie. Volgens de auteurs spreken 
recente gegevens het bestaan van een dodelijke epidemie tegen. In het 
artikel wordt de hypothese geformuleerd dat HIV niet noodzakelij-
kerwijze AIDS veroorzaakt. In het artikel wordt de conclusie getrok-
ken dat met HIV besmette personen geen baat zouden hebben bij 
HIV-medicatie. 

2.2.  Een van de co-auteurs van het artikel, professor [co-auteur] (hier-
na [co-auteur]), heeft het artikel ter publicatie aangeboden aan het 
tijdschrift Medical Hypotheses. Medical Hypotheses is een door Else-
vier uitgegeven tijdschrift. In de eigen doelstellingen heeft Medical 
Hypotheses onder meer het volgende opgenomen: 

[...] Medical Hypotheses takes a deliberately different approach to review 
[...]. [...] the Editor’s choice is final. The papers chosen may contain radical 
ideas, but may be judged acceptable so long as they are coherent and clearly 
expressed. [...] Even probably untrue papers may be judged worth publishing 
if they contain aspects [...] that are potentially stimulating to the develop-
ment of future science. [...] The journal therefore constitutes a bridge between 
cutting-edge theory and the mainstream of medical and scientific commu-
nication, which ideas must eventually enter if they are to be critiqued and 
tested against observations. 

2.3. Per e-mail van 12 juni 2009 is [co-auteur] namens Medical Hypo-
theses onder meer het volgende bericht: ‘We wish to inform you that your 
article submitted to Medical Hypotheses has been accepted for publication.’ 

2.4. In juli 2009 is het artikel op internet gepubliceerd op twee web-
sites van Elsevier, te weten op www.medical-hypotheses.com en op 
www.sciencedirect.com. Een uittreksel van het artikel is verschenen 
op www.pubmed.org, een online bibliotheek van medische publica-
ties. Deze laatste website wordt in stand gehouden door de Ameri-
kaanse National Library of Medicine. 

2.5. Begin augustus 2009, nog voor het artikel zou worden gepubli-
ceerd in de papieren editie van Medical Hypotheses, heeft Elsevier het 
artikel ingetrokken. Op de drie onder 2.4 genoemde websites, stond 
vanaf dat moment de volgende mededeling.
 

This Article-in-Press has been withdrawn pending the results of an investiga-
tion. 
The editorial policy of Medical Hypotheses makes it clear that the journal 
considers ‘radical, speculative, and non-mainstream scientific ideas’, and 
articles will only be acceptable if they are ‘coherent and clearly expressed’. 

However, we have received serious expressions of concern about the quality 
of this article, which contains highly controversial opinions about the causes 
of AIDS, opinions that could potentially be damaging to global public health. 
Concern has also been expressed that the article contains potentially libelous 
material. 
Given these important signals of concern, we judge it correct to investigate 
the circumstances in which this article came to be published online. When the 
investigation and review have been completed we will issue a further state-
ment. Until that time, the article has been removed from all Elsevier data-
bases. [...] 

2.6. Als productie 5 heeft [eiser] verschillende e-mails in het geding 
gebracht van [eiser] en [co-auteur] waarin, mede namens de andere 
auteurs, bij Elsevier wordt geprotesteerd tegen het intrekken van het 
artikel. 

2.7. Bij aangetekende brief van 26 oktober 2009 heeft de raadsman van 
[eiser] Elsevier – kort gezegd – gesommeerd de onder 2.5 genoemde 
mededeling van de websites te verwijderen, op die websites een ande-
re – door [eiser]’s raadsman voorgestelde – mededeling te plaatsen, 
het artikel zowel op het internet als in de papieren versie van Medical 
Hypotheses te publiceren en een bedrag van € 2.500,– te betalen als 
schadevergoeding. 

2.8. In een brief van Elsevier van 4 november 2009, gericht aan de 
raadsman van [eiser], verdedigt Elsevier haar beleid. In de brief is 
onder meer het volgende opgenomen: 

We have asked a panel of four external experts, to provide independent expert 
feedback about the quality of your client’s article and the editorial process that 
led to the acceptance of your client’s article and to provide recommendations 
on what further actions we should take to make the withdrawal permanent 
or not, whether to reinstate the Article in Press and to determine whether to 
publish the article in the next available issue of Medical Hypotheses. We are 
now waiting for the panel to finish its deliberations. When the investigation 
and review have been completed we will issue a further statement. Until that 
time, the article has been removed from all Elsevier databases. 

2.9. Bij e-mail van 22 december 2009 van Elsevier is [co-auteur] onder 
meer het volgende medegedeeld: 

[...] We have now received the report and recommendations from our expert 
review Panel [...] 
1) Regarding the withdrawn paper, conduct an appropriate external scientific 
review by experts to determine if it fails to meet ‘broad criteria of what is 
scientifically plausible’. If so, then the paper can be permanently removed on 
these grounds and because it ‘could potentially be damaging to public health’. 
Specific reasons should be given if this is the decision. 
2) If the paper is found to meet the ‘broad criteria of what is scientifically 
plausible’ and there is not other reason for the publisher to withhold it, pro-
vide commentaries when it is published both from those who reviewed it, and 
‘mainstream’ content experts who oppose its arguments. 
Following up this recommendation we have requested the Lancet editorial 
team to manage an external review. The reviewers’ reports will be forwarded 
to the same Panel, who will make the final recommendation on the future of 
the article. 

2.10. Als productie 3 heeft Elsevier de aanbevelingen van vijf ‘peer-
reviewers’ (die allen deel uitmaken van het redactionele team van The 
Lancet) in het geding gebracht. Uit de aanbevelingen volgt dat Else-
vier het artikel niet (opnieuw) dient te publiceren. De raadsman van 
Elsevier heeft op pagina 4 van zijn pleitnota enkele citaten van de 
verschillende ‘reviewers’ afgedrukt. Deze citaten worden hieronder 
weergegeven: 

Reviewer 1. 
In these circumstances, with all these unquantifiable biases operating, taking 
an average across the 5 years is a poor methodological choice. Instead, rather 
than looking at the absolute levels reported for these statistics, you need to 
look at the relative values year-on-year – even if the underlying numbers are 
quite wrong, the change in these numbers, being subject to consistent, system-
atic biases, will be informative. 
[...] 
The second line of reasoning that the population of SA is increasing and 
therefore large numbers of people cannot be dying of H1V/AIDS is completely 
fatuous, statistically. 

Reviewer 2 
For the denominator, the authors take data from antenatal prevalence sur-
veys. However, these data do not provide a reliable estimate of population-
level HIV infection, as the ANC population is comprised of a group of people 

7

MF juris 3-2010.indd   99 18-03-2010   11:25:46



Mediaforum 2010-3100

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 who have all been exposed to transmission [...]. 

[...] 
The authors go on to cite rapid population growth as evidence against high 
HIV-related mortality. This is unconvincing due to the multiple causes of 
population growth and decline, the lag time between HIV infection and 
AIDS-defining illnesses, and the progressive availability of antiretroviral 
therapy since 2003. 

Reviewer 3 
This paper represents an important example of public health being under-
mined using the perceived credibility of academics. 
[...] 
This publication raises greater concerns than the immediate paper. True, it 
uses weak and unscientific methods to make their point, and few nowadays 
give this group much time or credibility. But the fact that the authors choose 
to manipulate publicly available data and present it in the scientific litera-
ture misrepresents the academic pursuit of the truth (if we believe that is the 
pursuit of science). 
[...] 
Beyond these tremendously bad epidemiologic interpretations, the authors 
are again using the manuscript to make their claims of HIV as a passenger 
virus, incapable of causing AIDS. [...] They seem to have no perception of the 
concept of randomized trial evidence or mortality rates. 

Reviewer 4 
The authors have made fundamental errors in estimating the number of 
AIDS deaths in South Africa and have provided no evidence for the claim 
that South Africans did not benefit from antiretroviral therapy and that the 
toxicity of antiretroviral therapy outweighs the benefits of lives saved with 
antiretroviral therapy. This paper should be rejected as it fails to provide sci-
entific evidence for its claims. 

Reviewer 5 
I am not in a position to confirm that this is what is happening in South Afri-
ca. I’m only demonstrating that the argumentation developed by the authors 
fails. What is left of this paper, once the two main argumentations have been 
deconstructed? Nothing, [...] it does not belong in a scientific journal. 

3. Het geschil

3.1. [Eiser] vordert – kort gezegd – Elsevier te gebieden: 

(1) de onder 2.5 weergegeven mededeling van de daar genoemde 
websites te verwijderen; 
(2) op die websites een rectificatie te plaatsen waarvan de tekst is 
opgenomen onder 2 van het petitum van de dagvaarding en die 
– kort gezegd – inhoudt dat het intrekken van het artikel in strijd 
was met de ‘Elsevier Policy on Article Withdrawal’ en dat er geen 
bewijs was dat het artikel ‘not coherent and clearly expressed’ was, noch 
dat er bewijs was dat het artikel ‘libelous material’ bevatte of anders-
zins schadelijk was ‘to global public health’. 
(3) tot herplaatsing van het artikel over te gaan op het internet; 
(4) tot plaatsing over te gaan in de papieren editie van Medical 
Hypotheses; 
(5) een en ander op straffe van dwangsommen; 
en Elsevier te veroordelen 
(6) tot betaling van € 2.500,– als vergoeding op de schade en 
(7) in de proceskosten van dit geding. 

3.2. [Eiser] stelt hiertoe – samengevat weergegeven – dat de toezeg-
ging van Elsevier aan [co-auteur] om het artikel te publiceren onvoor-
waardelijk is en niet kan worden ingetrokken. Elsevier pleegt daarom 
wanprestatie. De beslissing tot intrekking is bovendien laat en zonder 
deugdelijke onderbouwing aan de auteurs kenbaar gemaakt en zij 
zijn niet in de gelegenheid gesteld te reageren op anonieme beschul-
digingen. 

Daar komt bij dat Medical Hypotheses een spreekbuis is voor baan-
brekende en omstreden theorieën die indruisen tegen de gevestigde 
orde en bovendien andere selectie- en plaatsingscriteria hanteert dan 
de vele andere medisch-wetenschappelijke tijdschriften. Medical 
Hypotheses maakt geen gebruik van ‘peer review’ bij de beoordeling 
van de artikelen, maar van ‘editorial review’. Dat derden tegenover Else-
vier hun zorgen hebben geuit over de kwaliteit van het artikel, kan de 
beslissing van Elsevier om het artikel in te trekken dan ook niet recht-
vaardigen. Ook uit de eigen doelstellingen van Medical Hypotheses 
volgt dat de redactie zich een zelfstandig oordeel dient te vormen, 
zonder doorslaggevende betekenis toe te kennen aan de zienswijze 
van derden. 

De beslissing van Elsevier is verder in strijd met de eigen richtlijnen 
die gelden bij het intrekken van artikelen. Op grond van die richt-
lijnen kan een artikel alleen worden ingetrokken indien het fouten 
bevat, indien het strijdig is met ethische beroepsnormen of indien er 
sprake is van plagiaat of frauduleus gebruik van gegevens. Dit is hier 
niet het geval. 

De handelwijze van Elsevier levert strijd op met de vrijheid van 
meningsuiting zoals neergelegd in artikel 7 Grondwet en in artikel 
10 EVRM. [eiser] wordt op onaanvaardbare wijze gehinderd in het 
wereldkundig maken van zijn opvattingen. Intrekking van het arti-
kel verhindert het tot stand komen van een evenwichtige publieke 
discussie. 

Elsevier doet afbreuk aan de eer en goede naam van [eiser] en zijn 
medeauteurs en aan hun aanzien in de medische wereld. Elsevier 
heeft immers gesteld dat [eiser] een bedreiging is voor de wereld-
volksgezondheid en dat hij zich mogelijk schuldig maakt aan smaad 
(‘potentially libelous’). Het uiten van deze beschuldigingen, zonder 
toepassing van wederhoor, is onrechtmatig. Dit is des schadelijker nu 
ook andere websites (bijvoorbeeld www.pubmed.org) de gewraakte 
uitlatingen van de websites van Elsevier hebben overgenomen. De 
website www.pubmed.org is van de National Library of Medicine, de 
grootste medische bibliotheek ter wereld. Een aantijging op die web-
site heeft dus een enorme negatieve uitwerking. 

3.3. Elsevier heeft tegen de vorderingen – samengevat weergegeven – 
het verweer gevoerd dat zij een van de grootste uitgevers ter wereld is 
op het gebied van medische tijdschriften. Publicatie in een tijdschrift 
van Elsevier is belangrijk voor de status van een auteur en van een arti-
kel. [Eiser] behoort tot een kleine maar zeer luidruchtige groep van 
mensen die ontkennen dat er in Afrika een AIDS-epidemie plaatsvindt 
(dit zou een samenzwering zijn van de farmaceutische industrie) en 
die ontkennen dat honderdduizenden mensen aan de gevolgen van 
AIDS zijn overleden. Publicatie van het artikel in Medical Hypotheses 
zou voor [eiser] betekenen dat zijn ideeën een wetenschappelijke sta-
tus krijgen. Kort na de publicatie van het artikel op het internet ont-
ving Elsevier verschillende serieuze en zeer verontrustende berichten 
dat het artikel schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid. Elsevier 
zag zich om die reden genoodzaakt om het artikel (voorlopig) van het 
internet te halen en zodoende de redactie van Medical Hypotheses te 
‘overrulen’. Plaatsing van het artikel in de papieren versie van Medical 
Hypotheses werd opgeschort in afwachting van nader onderzoek. Dit 
onderzoek is verricht door twee onafhankelijke commissies. De eerste 
commissie heeft geadviseerd de werkwijze van Medical Hypotheses 
te wijzigen, in die zin dat artikelen voortaan worden gepubliceerd op 
basis van ‘peer review’ en niet langer op basis van ‘editorial review’. 
Deze aanbeveling zal Elsevier naar alle waarschijnlijkheid overne-
men. De tweede commissie heeft zich uitgesproken over de weten-
schappelijke houdbaarheid en de potentiële schadelijkheid van het 
artikel van [eiser]. Deze commissie bestond uit vijf leden van het ‘peer 
review team’ van het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift 
The Lancet. Het artikel is naar het unanieme oordeel van die vijf leden 
wetenschappelijk volstrekt niet verantwoord en potentieel schade-
lijk voor de wereldvolksgezondheid. Het advies is dan ook het artikel 
permanent verwijderd te houden uit Medical Hypotheses en Else-
vier is voornemens dit advies op te volgen. Elsevier erkent dat er een 
toezegging is gedaan door de desbetreffende redacteur van Medical 
Hypotheses om het artikel te plaatsen, maar de maatschappelijke en 
wetenschappelijke verantwoordelijkheid die op Elsevier rust om het 
artikel niet te plaatsen (en het dus geen wetenschappelijke status te 
geven), weegt in dit geval aanzienlijk zwaarder. Elsevier handelt juist 
zeer zorgvuldig door het artikel niet te plaatsen. Er is dan ook geen 
enkele aanleiding voor enige rectificatie of schadevergoeding. De vrij-
heid van meningsuiting is in dit geval niet in het geding. [Eiser] heeft 
tal van mogelijkheden om zijn ideeën, via allerlei media, in de open-
baarheid te brengen. 

4. De beoordeling

4.1. Allereerst zal worden geoordeeld over de vorderingen 3 en 4, zoals 
weergegeven onder 3.1, die zich richten op het publiceren van het arti-
kel op de website en in de papieren versie van Medical Hypotheses. 
Klaarblijkelijk laat Elsevier de beslissing om een artikel al dan niet te 
publiceren aan de hoofdredacteur van Medical Hypotheses, zodat hij 
bevoegd is hierover namens Elsevier te beslissen. Uitgangspunt is dan 
ook dat de toezegging van de redactie van Medical Hypotheses om het 
artikel te plaatsen, zoals Elsevier ook erkent, in beginsel bindend is. 
Wanneer echter, zelfs binnen het ruimhartige toelatingsbeleid van 
Medical Hypotheses, zodanige kritiek op het artikel blijkt te kunnen 
worden uitgeoefend dat de redactie in redelijkheid niet tot publicatie 

7

MF juris 3-2010.indd   100 18-03-2010   11:25:46



Mediaforum 2010-3 101

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11had mogen overgaan, kan Elsevier haar eigen verantwoordelijkheid 

als uitgever laten gelden. Onder dergelijke zeer bijzondere en zwaar-
wegende omstandigheden kan worden geoordeeld dat Elsevier niet 
(langer) aan een toezegging is gebonden. Voorshands heeft Elsevier 
voldoende aannemelijk gemaakt dat hiervan in dit geval sprake is. 
Publicatie in Medical Hypotheses zou het artikel een bepaalde weten-
schappelijke status geven die gezien het omstreden onderwerp en de 
aard van de kritiek (zie de onder 2.10 opgenomen citaten) voorshands 
niet terecht is. Bovendien betreft het artikel een onderwerp van groot 
maatschappelijk belang en is niet denkbeeldig dat het op enigerlei 
wijze schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid. Het belang van 
Elsevier dit te voorkomen, weegt zwaarder dan haar gebondenheid 
aan de toezegging van haar redactie. De desbetreffende vorderingen 
kunnen dan ook niet worden toegewezen. 

4.2. Over de vordering die ziet op het verwijderen van de mededeling 
en op het plaatsen van een vervangende mededeling op de websites 
van Elsevier wordt allereerst overwogen dat voorshands niet duide-
lijk is geworden waarom Elsevier na het intrekken van het artikel niet 
had kunnen volstaan met een neutrale tekst. Op het moment dat het 
door Elsevier ingestelde onderzoek nog niet was afgerond, werd al 
gesproken van ‘potentially be damaging to global public health’ en 
van ‘potentially libelous material’. Over die laatste kwalificatie (‘libe-
lous’) heeft Elsevier overigens nog aangevoerd dat dit een in de Engel-
se taal gebruikelijke aanduiding is voor een onrechtmatige publicatie 
en dat die aanduiding niet een specifieke beschuldiging van smaad 
inhoudt. Wat daarvan zij, Elsevier had er beter aan gedaan mede te 
delen dat het artikel in afwachting van nader onderzoek (tijdelijk) van 
de website is gehaald. Niet kan worden uitgesloten dat de tekst die 
Elsevier heeft gepubliceerd schadelijk is voor de reputatie van [eiser] 
(en zijn medeauteurs), juist omdat Elsevier als een gezaghebbende 
uitgever kan worden aangemerkt en omdat de tekst van Elsevier 
klaarblijkelijk ook door andere gezaghebbende websites wordt over-
genomen (zoals die van de National Library of Medicine). Ter zitting 
heeft Elsevier echter verklaard de mededeling omtrent het intrekken 
van het artikel hoe dan ook op korte termijn aan te passen omdat de 
resultaten van de ‘peer review’ inmiddels bekend zijn en omdat Else-
vier zal besluiten het artikel definitief niet te (her)plaatsen. Onder 
deze omstandigheden heeft [eiser] geen (spoedeisend) belang meer 
bij het verwijderen van de huidige tekst. Vordering 1 is dan ook niet 
toewijsbaar. Het is thans aan Elsevier om een nieuwe tekst op te stel-
len, waarbij ervan wordt uitgegaan dat zij mededelingen over de 
wetenschappelijke kwaliteit van het artikel (of het gebrek hieraan) zal 
moeten kunnen staven. Omdat hiervóór is geoordeeld dat het intrek-
ken van het artikel door Elsevier voorshands terecht is geschied, is de 
gevorderde rectificatietekst (vordering 2) niet toewijsbaar. 

4.3. Het beroep van [eiser] op de vrijheid van meningsuiting kan 
hem niet baten. Die vrijheid komt niet in het gedrang. Elsevier heeft 
terecht aangevoerd dat [eiser] tal van mogelijkheden ten dienste staan 
om het artikel in de openbaarheid te brengen, bijvoorbeeld door mid-
del van publicatie op zijn eigen website. Dat het artikel dan niet die 
status krijgt die het zou krijgen door publicatie in Medical Hypothe-
ses, kan niet als een aantasting van de vrijheid van meningsuiting 
worden aangemerkt. De vrijheid van meningsuiting van [eiser] kan 
niet leiden tot een verplichting tot meningsuiting van Elsevier. 

4.4. Uit het voorgaande vloeit voort dat er geen aanleiding is tot het 
toekennen van een schadevergoeding aan [eiser]. 

4.5.  [Eiser] zal als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskos-
ten worden veroordeeld. De kosten aan de zijde van Elsevier worden 
begroot op: 
vast recht € 262,– 
salaris advocaat  816,–

Totaal € 1.078,–

5. De beslissing

De voorzieningenrechter 

5.1. weigert de gevraagde voorzieningen, 

5.2. veroordeelt [eiser] in de proceskosten, aan de zijde van Elsevier 
tot op heden begroot op € 1.078,–, 

5.3. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroordeling uitvoer-
baar bij voorraad. 

Dit vonnis is gewezen door mr. W. Tonkens-Gerkema, voorzieningen-
rechter, bijgestaan door mr. M. Veraart, griffier, en in het openbaar 
uitgesproken op 4 februari 2010.

Noot 

Dylan Griffiths

In civiele geschillen over publicaties vordert de eisende partij meestal 
dat een (voorgenomen) publicatie wordt verboden respectievelijk 
gerectificeerd. De gedaagde partij, die wil publiceren of dat al heeft 
gedaan, beroept zich ter afwering van de vordering op het recht op 
vrije meningsuiting. 

De hierboven afgedrukte uitspraak is het opmerken waard omdat zij 
een spiegelbeeldige casus betreft: hier vordert de eisende partij, met 
een beroep op zijn recht op vrije meningsuiting, dat een mede door 
hem geschreven artikel juist wél gepubliceerd wordt, en is de gedaag-
de partij een uitgever die weigert tot publicatie over te gaan. 

Eiser is co-auteur van het artikel ‘HIV – AIDS hypothesis out of touch 
with South African AIDS – A new perspective’. Uit rechtsoverweging 
2.1 van het vonnis: ‘Het artikel trekt – kort gezegd – de door ande-
ren verdedigde stelling in twijfel dat in Zuid Afrika tussen 2000 en 
2005 ongeveer 330.000 mensen zijn overleden aan AIDS, omdat zij 
geen toegang hadden tot HIV-medicatie. Volgens de auteurs spreken 
recente gegevens het bestaan van een dodelijke epidemie tegen. In het 
artikel wordt de hypothese geformuleerd dat HIV niet noodzakelij-
kerwijze AIDS veroorzaakt. In het artikel wordt de conclusie getrok-
ken dat met HIV besmette personen geen baat zouden hebben bij 
HIV-medicatie’. Een van de andere auteurs heeft het artikel ter publi-
catie aangeboden aan het tijdschrift Medical Hypothesis, dat wordt uit-
gegeven door Elsevier. Het tijdschrift stelt zich ten doel – heel kort 
gezegd – controversiële artikelen een plek te bieden.1

Medical Hypothesis laat op zeker moment aan de co-auteur weten 
dat het artikel ‘has been accepted for publication’. Vooruitlopend op 
plaatsing in de papieren editie wordt het artikel alvast gepubliceerd 
op twee websites van Elsevier. Naar aanleiding daarvan ontvangt 
Elsevier reacties van verontruste lezers, die laten weten dat het arti-
kel schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid. Daarop verwijdert 
Elsevier het artikel van haar sites, en publiceert daar de mededeling 
dat Elsevier het artikel, en de ‘circumstances in which this article came to 
be published online’, laat onderzoeken, omdat haar ter ore is gekomen 
dat het artikel ‘could potentially be damaging to global public health’ en ‘con-
tains potentially libelous material’. Eiser vordert ook rectificatie van deze 
mededeling. Die vordering wordt afgewezen bij gebrek aan belang. 
Elsevier verklaarde namelijk ter zitting dat zij toch al had besloten 
de tekst aan te passen. Ik laat dit onderdeel van de procedure verder 
onbesproken. 

Het gaat mij in deze noot om eisers vordering dat Elsevier wordt ver-
oordeeld om het artikel terug te plaatsen op de websites en om het 
alsnog te publiceren in de papieren editie. Eiser stelt daartoe ten eer-
ste dat de mededeling dat het artikel ‘has been accepted for publication’ 
een toezegging tot publicatie behelst, die Elsevier moet nakomen, en 
ten tweede dat de weigering van Elsevier om het artikel openbaar te 
maken een schending oplevert van eisers recht op vrije meningsui-
ting, omdat hij hierdoor ‘op onaanvaardbare wijze wordt gehinderd 
in het wereldkundig maken van zijn opvattingen’. 

Elsevier erkent dat er door de redactie van Medical Hypothesis een toe-
zegging tot publicatie is gedaan, waaraan zij als uitgever in beginsel 
gebonden is. Kennelijk heeft Elsevier er geen punt van willen maken 
dat de toezegging niet aan eiser, maar aan een van zijn co-auteurs is 
gedaan. Elsevier stelt echter dat op haar een ‘maatschappelijke en 
wetenschappelijke verantwoordelijkheid’ rust om het artikel niet te 
plaatsen. Elsevier heeft naar aanleiding van de reacties op de internet-
publicatie een ‘peer review team’ ingeschakeld en de vijf leden daar-
van kwamen unaniem tot de conclusie dat het artikel ‘wetenschap-
pelijk volstrekt niet verantwoord en potentieel schadelijk voor de 
wereldvolksgezondheid’ is. 

De toezegging tot plaatsing staat dus tegenover het feit dat Elsevier 
nadat die toezegging was gedaan tot de conclusie is gekomen dat 
de publicatie van het artikel schadelijk zou zijn voor het algemeen 
belang (en daarmee ook voor haar reputatie als uitgever). Civielrech-

1  Zie voor een uitvoeriger omschrijving rechtsoverweging 2.2.

7

MF juris 3-2010.indd   101 18-03-2010   11:25:46



Mediaforum 2010-3102

Ju
ri

sp
ru

de
nt

ie
 n

r. 
11 2.1 B is eigenaar van de woning aan de [...] (hierna: de woning). De 

woning is in 2005 opgeleverd voor een koopsomprijs van € 199.000,- 
exclusief bouwrente. De woning staat thans te koop op diverse inter-
netsites, waaronder Funda.nl, aanvankelijk voor cm bedrag van € 
269.000,- welke prijs inmiddels is verlaagd tot € 250.000,-.

2.2 De woning van B is opgenomen in de bestanden van de website 
Miljoenhuizen.nl. Daarbij is de prijsgeschiedenis van deze woning 
vermeld.

2.3 Bij brief van 15 december 2008 heeft E Schoonderwoerd ex artikel 
36 Wbp verzocht de prijsgeschiedenis van de woning alsmede op de 
website gepubliceerde brieven cq e-mails van B van de website Mil-
joenhuizen.nl te verwijderen. Schoonderwoerd heeft dit verzoek niet 
gehonoreerd.

2.4 Bij fax van 9 februari 2009 heeft B bij het College Bescherming 
Persoonsgegevens ex artikel 47 Wbp een verzoek tot bemiddeling 
ingediend.

2.5 Bij brief van 1 april 2009 heeft het CBP aan B bericht dat de behan-
deling van de zaak wordt gesloten omdat Schoonderwoerd heeft aan-
gegeven dat hij niet op het verzoek van het CBP kan ingaan en ver-
dere bemiddeling naar verwachting niet tot een ander resultaat kan 
leiden.
    
3 De standpunten van partijen

3.1 Het verzoek van B strekt ertoe dat de rechtbank bij beschikking 
Schoonderwoerd zal bevelen de persooonsgegevens, bestaande uit de 
prijsgeschiedenis en de ingezonden brieven en e-mails van B van de 
website Miljoenhuizen.nl te verwijderen en verwijderd te laten onder 
verbeurte van een dwangsom ad € 500,- per dag dat Schoonderwoerd 
daarin nalatig blijkt.

B legt aan zijn verzoek – verkort weergegeven – het volgende ten 
grondslag:

–  De woning van B staat middels Forza Makelaars BV op diverse 
websites te koop voor een bedrag van aanvankelijk € 269.000,- 
welke prijs inmiddels is verlaagd tot € 250.000,-. – De woning van 
B is zonder zijn toestemming en zonder de toestemming van zijn 
makelaar opgenomen in de bestanden van de website Miljoenhui-
zen.nl Daarbij is onder het kopje prijsgeschiedenis als koop/aan-
neemsom de oorspronkelijke prijs (de V.O.N.-prijs) van € 199.000,- 
vermeld.

–  De op Miljoenhuizen.nl gepubliceerde gegevens over de woning 
van B zijn aan te merken als persoongegevens in de zin van de 
Wbp. Alhoewel informatie over de woning niet direct iets over B 
zegt, is op relatief eenvoudige wijze te achterhalen dat de woning 
van B is, bijvoorbeeld door vergelijking met een telefoonnummer 
of aan de hand van de op deze website gepubliceerde foto’s van de 
woning en de inrichting daarvan. Verder zegt de informatie over 
de aankoopprijs iets over de waardestijging en het vermogen van 
B. Bovendien zijn twee e-mails van B, waarin hij heeft verzocht de 
prijsinformatie te verwijderen en waarin zijn persoonsgegevens 
zijn vermeld, op de website geplaatst als zogenaamde tickets en/of 
reacties. Daardoor zijn de persoonsgegevens van B in een oogopslag 
te verifiëren. Ook wordt B door vermelding van de prijsgeschiede-
nis anders behandeld dan anderen omdat dezelfde gegevens niet 
worden vermeld bij andere woningen in de [...]straat en woningen 
uit aanpalende bouwprojecten, welke na 2005 zijn opgeleverd. 

–  De publicatie van de gedetailleerde prijsgeschiedenis van de 
woning van B in relatie tot het adres houdt reeds een schending 
van de Wbp in. Deze schending weegt des te zwaarder nu Mil-
joenhuizen.nl, althans Schoonderwoerd ook de e-mails van B op 
de website heeft geplaatst en de nodige media-aandacht tracht te 
genereren.

–  Miljoenhuizen.nl is aan te merken als verantwoordelijke in de 
zin van de Wbp, omdat zij de partij is die het doel en de middelen 
bepaalt voor de verwerking van de persoonsgegevens. 

–  B heeft Miljoenhuizen.nl, althans Schoonderwoerd, die middels 
zijn eenmanszaak Columbus Consult de exploitant van Miljoen-
huizen.nl is, op de voet van artikel 36 Wbp verzocht de persoonsge-
gevens van de website te verwijderen. Bij brief van 19 januari 2009 
heeft Miljoenhuizen.nl aan B bericht niet aan dit verzoek te zullen 
voldoen.

3.2 Schoonderwoerd concludeert primair tot niet-ontvankelijkheid 
van B in zijn verzoek. Hij voert daartoe aan dat niet hijzelf, maar de 
vennootschap Columbus Consult Bermuda Ltd. eigenaar is van Mil-

telijk moet dit verweer, lijkt mij, geduid worden als een beroep op de 
beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 
lid 2 BW – het zou naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid 
onaanvaardbaar zijn als Elsevier zich moet houden aan haar toezeg-
ging tot publicatie). Of misschien als een beroep op artikel 6:258 BW 
(onvoorziene omstandigheden). Deze artikelen komen in het vonnis 
echter niet aan de orde. Het gaat om een kort geding waarin eiser 
een voorlopige voorziening vordert gebaseerd op de toezegging tot 
publicatie en die vordering stuit af op een afweging van het belang 
van eiser bij die voorlopige voorziening tegen het belang van Elsevier 
bij niet-plaatsing van het artikel. Die belangenafweging valt in het 
nadeel van eiser uit. 

Daarbij kan het beroep van eiser op zijn recht op vrije meningsuiting 
hem niet baten. Er staan eiser buiten Elsevier immers ‘tal van moge-
lijkheden ten dienste om het artikel in de openbaarheid te brengen, 
bijvoorbeeld door publicatie op zijn eigen website’, overweegt de 
voorzieningenrechter. Het is dus niet zo dat de beslissing van Else-
vier (de facto) betekent dat het publieke forum verstoken blijft van de 
opinie van eiser (en zijn co-auteurs). De voorzieningenrechter over-
weegt tot besluit: ‘De vrijheid van meningsuiting van eiser kan niet 
leiden tot een verplichting tot meningsuiting van Elsevier’. Ik ben 
dat van harte met de voorzieningenrechter eens. Het is eerder Else-
vier aan wier zijde artikel 10 EVRM in het geding had kunnen zijn. 
Het recht op vrije meningsuiting omvat mede het recht om iets niet 
te zeggen als je daar geen zin in hebt. Uiteraard kun je dat recht prijs-
geven – door toe te zeggen iets wél te publiceren, zoals Elsevier hier 
had gedaan. Maar zo is de discussie terug bij de hierboven besproken 
vraag of Elsevier aan haar toezegging kon worden gehouden. Aan die 
discussie voegde het op artikel 10 EVRM gebaseerde argument van 
eiser niets toe. 

Nr. 8 B/Schoonderwoerd 

Rechtbank Rotterdam 5 januari 2010

Beschikking van de meervoudige kamer op het verzoekschrift van:

B, wonende te [...], verzoeker, advocaat mr. P.A. Visser,

tegen

N.C.J. Schoonderwoerd, wonende te Amsterdam, wederpartij, in per-
soon verschenen.

Partijen worden hierna aangeduid als ‘B’ respectievelijk ‘Schoonder-
woerd’.

1 Het verloop van de procedure

Ter griffie van deze rechtbank is op 6 mei 2009 ingekomen een ver-
zoekschrift, met bijlagen als bedoeld in de artikelen 46 juncto 36 van 
de Wet Bescherming Persoonsgegevens (verder: Wbp).

Ter griffie van deze rechtbank is op 23 september 2009 ingekomen 
een fax, waarin door Schoonderwoerd wordt aangegeven dat hij tegen 
het verzoekschrift ter zitting mondeling verweer wenst te voeren.

Ter griffie van deze rechtbank zijn op 18 november 2009 zijdens B 
vier aanvullende producties ingekomen.

Ter terechtzitting van 24 november 2009 heeft de mondelinge behan-
deling plaatsgevonden. Ter zitting zijn verschenen en gehoord: 
– de heer B en mr. Visser, voornoemd, 
– Schoonderwoerd, voornoemd.

Voorts is verschenen de heer J.B.J. Hoogkamer, adviseur bij Miljoen-
huizen.nl.

Ter terechtzitting heeft mr. Visser zijn standpunt nader toegelicht en 
heeft Schoonderwoerd aan de hand van een pleitnotitie mondeling 
verweer gevoerd.

2 De feiten

De feiten – voor zover van belang – zijn als volgt.

8

MF juris 3-2010.indd   102 18-03-2010   11:25:46




