en
Luke Walker, 16 mei 2025
De klachtplicht in het arbeidsrecht

Soms gaat er iets fout in bijvoorbeeld de salarisadministratie bij de werkgever. Het kan daardoor voorkomen dat een werknemer te weinig loon krijgt. Het kan een tijd duren voordat een werknemer hier melding van maakt, bijvoorbeeld doordat hij het spannend vindt om zijn baas ergens op aan te spreken. Als de werknemer hier niet direct melding van maakt, maar pas op een later moment bij de werkgever aanklopt om het ontbrekende loon te innen: is de werknemer dan te laat?

De klachtplicht
Een eerste gedachte is waarschijnlijk: nee, de werknemer heeft recht op dit loon. De werkgever heeft immers met de werknemer afgesproken dat die een bepaald loon ontvangt voor bepaalde werkzaamheden. De werknemer heeft dan recht op dit loon. Ook in het arbeidsrecht moet echter rekening gehouden worden met de klachtplicht. De klachtplicht is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Daar staat dat alle rechten van een schuldeiser om een beroep te doen op “een gebrek in een prestatie” vervallen, als hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar daarover heeft geklaagd. Er wordt een bepaalde mate van actief handelen verwacht van een schuldeiser door te controleren of de prestatie voldoet aan wat er is afgesproken. De gedachte is dat als bijvoorbeeld de koper van een fiets na twee jaar teruggaat naar de winkel met de klacht dat zijn fiets gebrekkig was, de fietsenwinkel zich daar niet meer goed tegen kan verweren. Te laat klagen betekent daarom dat je je recht hebt verspeeld.

Toepassingsbereik
Het artikel over de klachtplicht is in beginsel van toepassing op alle verbintenissen, en dus ook op de arbeidsovereenkomst. Het artikel over de klachtplicht ziet alleen op situaties van ondeugdelijke nakoming en niet op situaties waarin in het geheel geen prestatie is verricht. De Hoge Raad (ECLI:NL:HR:2024:1278) heeft geoordeeld dat het niet volledig betalen van loon of een overwerkvergoeding niet moet worden gezien als het in het geheel niet verrichten van een prestatie. De klachtplicht is dus van toepassing bij te weinig betaald loon.

De praktijk
Na de uitspraak van de Hoge Raad hebben verschillende lagere rechters deze toegepast. Recent heeft de kantonrechter te Brabant weer geoordeeld in zo’n zaak (ECLI:NL:RBOBR:2025:2275). Een werknemer had in de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 januari 2024 te weinig loon ontvangen. De kantonrechter oordeelt dat het voor de werknemer vanaf de eerste loonbetaling duidelijk was dat hij te weinig loon ontving. De werknemer stelt mondeling geklaagd te hebben, maar dit is niet bewezen en de eerste schriftelijke klacht is eind 2023 gedaan. De kantonrechter vindt dit te laat en wijst de vordering tot het achterstallige salaris af.

Conclusie
Als werknemer zal je loonstroken goed in de gaten moeten houden en als er iets niet klopt of als je denkt dat er misschien iets niet klopt moet je daar direct schriftelijk melding van maken. De klachtplicht is vormvrij maar zoals de zaak uit Brabant illustreert kan mondeling klagen bewijsproblemen met zich meebrengen. Als werkgever moet je bij zo’n klacht nagaan hoe lang de situatie zich al voordoet. Het zou zo kunnen zijn dat de werknemer te laat is met klagen en hierdoor geen recht meer heeft op het achterstallige loon.

Wij helpen u graag bij het voorkomen of oplossen van problemen bij niet of te laat betaald loon. Neem contact op met één van onze arbeidsrechtadvocaten: Samantha de Graaf (degraaf@griffithsadvocaten.nl), Dylan Griffiths (griffiths@griffithsadvocaten.nl) of Luke Walker (walker@griffithsadvocaten.nl).